Atölye: “Görsel Okuma ve Görsel Yaratıcı Yazma”
Süre: 120 dk. Kontenjan: 50 kişi
Atölyenin Amacı: Sözel ve yazınsal okuryazarlık nasıl sadece alfabetik anlamda iletiyi kodlama ve
bu kodu çözümlemeden ibaret değilse, görsel okuryazarlık da bir görsele bakıp ne gördüğünü
anlatma becerisi olarak düşünülmemelidir. Nokta, çizgi, şekil, form, boşluk, doku, ışık, renk, hareket
gibi öğeler görsel dilin temel bileşenleri olarak kabul edilir. Yani bir görsel okuryazar, görselde
anlatılan bilgiyi doğru okuyabilen, anlayabilen, yorumlayabilen, bunların yanı sıra kendisi de
anlamlı görsel içerikler üretebilen, bütün bunlara ek olarak bir de çoğu kez görsel okumanın bir
parçası gibi algılanmayan tasarım öğelerini de dikkate alarak “büyük resmi” görebilen kişidir.
Atölye, görsel okuma ve yazma sürecini eğlenceli ve yaratıcı çalışmalarla, “yakınsak” ve “ıraksak”
düşünme becerileriyle yapılandırma yollarını çeşitlendirmeyi; çocuklarda okuma ve yazma
heyecanı/ilgisi oluşturmanın, görsel okuma sürecini yaratıcı düşünme ölçekleriyle desteklemenin
pratik yollarını paylaşmayı amaçlamaktadır.
Atölyenin İçeriği: Uygulamalarda görsel okuma ve yaratıcı yazma süreçleri Torrance Yaratıcı
Düşünme Testi’nin (TTCT) “sözel” ve “şekilsel” algı yaklaşımı üzerine yapılandıracaktır. Bu
bağlamda atölye uygulamarında resim-yazı ve şekil-yazının “kurgu” aracı olarak nasıl
kullanılabileceğine yer verilecek, basit çizgi, sembol ve resimlerin her yaş grubuna uygun çok
amaçlı kullanımı çeşitlendirilecek, “yaratıcı problem çözme çalışmaları” görsel okuma, yaratıcı
okuma, yaratıcı yazma ve hikaye anlatma çalışmalarıyla beslenecektir. Atölyede ele alınacak
yaratıcı yazma yöntem ve teknikleri, 5+ yaş üstü okul öncesi dönem de dahil olmak üzere tüm yaş
grupları ve öğretim kademeleri için uygulanabilir.
Hedef kitle: Sınıf öğretmenleri, Türkçe-Edebiyat branş öğretmenleri, kütüphaneciler, Sosyal
Bilgiler öğretmenleri, yazmayı çocuklarına sevdirmek isteyen ebeveynler, yazmaya ilgi duyan
herkes.
Dr. Nilay Yılmaz
1998’de Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nden İngiliz Dili ve Eğitimi alanında
yüksek lisans derecesini, 2012’de İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Öğretimi
programından Türkçe öğretimi ve çocuk edebiyatı alanında doktora derecesini alan Yılmaz 30 yıl
devlet ve vakıf üniversitelerinde öğretim görevlisi olarak çalıştı. Doktora tezi ile 2014 Oğuz Tansel
Halk Bilimleri Araştırma Ödülü (“Türk Çocuk Edebiyatı Kitaplarındaki Çocuk Gerçekliğine
Eleştirel Bir Bakış” isimli araştırması ile) aldı. Makale ve bilimsel araştırma yazıları dışında resimli
kitap, öykü, etkinlik kitabı, şarkı sözü, roman ve tiyatro oyunu türünde eserler verdi. Cumhuriyet
Kitap Eki’nde 16 yıl çocuk ve gençlik kitapları sayfasını hazırladı, kitap tanıtımları ve eleştirileri
yazdı. 2000 yılından beri pek çok STK ile çalışıyor, sahada atölyeler gerçekleştiriyor, projelere
eğitim içerikleri hazırlıyor ve eğitim danışmanlığı yapıyor. Kadın çalışmaları, çocuk çalışmaları,
çocuk hakları, sanatın iyileştirici gücü, bilinçli farkındalık (mindfulness), çocuk yogası, yaratıcı
drama, ailede okuma kültürü, yaratıcı düşünme, ileri düzey okuma becerileri, görsel okuma, yaratıcı
okuma ve yazma alanlarında çalışmalar yürütüyor. MEB hizmet içi eğitim programlarında,
Kalkınma Ajanslarının, Tübitak (4005), AB ulusal ve uluslararası projelerinde (Erasmus+, K1, K2
vb.), STK’larda, ERG, ÖRAV, Öğretmen Ağı, Çocuklar İçin Felsefe (P4C) vb. eğitim
platformlarında okuma kültürü, eleştirel ve yaratıcı düşünme konuları üzerine yapılandırılan
çalışmaların yetişkin eğitimlerinde uzman eğitimci olarak görev alıyor. 2022’den beri Çocuk ve
Gençlik Yayınları Derneği (ÇGYD) yönetim kurulu başkanlığı görevini yürütüyor, dernek
Kahramanmaraş depreminden etkilenen şehirlere sahra çocuk kütüphaneleri kuruyor, bu
merkezlerde uygulanacak biblioterapi (kitaplarla sağaltım) içerikleri hazırlıyor, afet bölgesinde
okuma etkinlikleri düzenliyor.